02.04.2021 Громадянська освіта 6 група кравців
Тема: Медіа і демократія
Свободу слова вважають однією з головних цінностей демократичного суспільства. Свобода слова — це право вільно висловлювати свої думки як усно, так і письмово. Право людини на свободу слова закладене в Загальній декларації прав людини та Конституції України. Відповідно до норм міжнародного права, обмеження свободи слова повинні відповідати трьом умовам: суворо узгоджуватися із законом, мати праведну мету й бути необхідними й адекватними для досягнення цієї мети. Закони, які вводять обмеження, повинні бути недвозначними і не створювати можливостей для різних тлумачень. Легітимними цілями вважають захист репутації, гідності особи, національної безпеки, громадського порядку, авторського права, здоров’я та моралі. Існують два підходи до розуміння свободи слова в суспільстві. Перший із них називають утилітарним — він сформувався в XVII ст. в англії та стосується перш за все політичної сфери. Право на свободу слова було законодавчо закріплено для того, щоб у парламенті політики могли вільно висловлювати своє ставлення до різних питань, а також щоб вони мали можливість отримувати достовірну інформацію про стан справ у країні. Відповідно до цього підходу, суспільству свобода слова потрібна для того, щоб воно могло отримати всю необхідну інформацію про кандидатів та політичні сили на виборах, а також щоб мати можливість належно інформувати громадськість про владу та політику. Інший підхід до пояснення свободи слова називають ліберальним, іноді — етичним, або емоційним. У цьому випадку за основу беруть невід’ємні права людини та її гідність, яка не може бути забезпечена без свободи слова. а обмеження свободи слова можуть накладатися виключно за крайньої необхідності для гарантування безпеки інших людей. ? Чим відрізняються існуючі підходи до розуміння свободи слова в суспільстві
Без доступу громадян до інформації та безперешкодного обміну нею неможливе успішне функціонування механізмів сучасного демократичного суспільства. чим повнішу інформацію мають учасники
Цікаво знати: Існування в країні свободи слова є запорукою існування свободи преси, а отже, і демократії. Тому деякі міжнародні організації про водять вимірювання рівня свободи преси, оцінюючи в такий спосіб рівень демократичності ладу в країні. Одним із них є щорічне дослідження свободи преси та її рейтинг у різних країнах світу, яке з 1979 р. проводить міжнародна неурядова організація «Фрідом Хаус». Згідно з даними дослідження 2017 р., найкращі умови для вільної преси є в Нідерландах, Норвегії, Швеції та Бельгії, а найгірші — у Північній Кореї, Туркменистані, Узбекистані та тимчасово окупованому Криму. Україна перебуває посередині цього рейтингу поряд із Сомалі та Сьєрра-Леоне, стан її преси має маркування «частково вільна».
У демократичній державі масмедіа повинні мати законодавчо забезпечені можливості для виконання своїх соціальних функцій, серед яких головними є культурна, виховна, освітня, інформаційна та ідеологічна. У сучасному демократичному суспільстві ЗМІ відіграють роль надзвичайно впливового чинника, без якого неможливо уявити діяльність публічної влади. Загальновизнаним є те, що в демократичному суспільстві, де існує плюралізм думок, ідей і поглядів, масмедіа відображають інтереси різних політичних сил, крім того, виконують низку інших функцій у політичному житті суспільства:
• пізнавальну — допомагають громадянам створити уявлення про політичне життя країни та його основних учасників;
• контрольну — сприяють здійсненню громадськістю контролю та спостереження за діями влади;
• соціалізаторську — здійснюють політичну соціалізацію особистості шляхом засвоєння індивідами політичних знань, норм і цінностей;
• громадянську — сприяють формуванню громадянської позиції індивідів.
У демократичній країні за політичною орієнтацією масмедіа поділяють на урядові, опозиційні й незалежні. Завдяки цьому громадяни, ознайомлюючись із різноспрямованою інформацією, можуть формувати власне ставлення до подій і процесів, що відбуваються в країні й світі. Важливим показником впливовості різних масмедіа є довіра громадськості до них. Найвищий рівень довіри, як правило, існує до незалежних масмедіа. Це пов’язане з тим, чи можуть вони займати різні позиції — бути проурядовими, підтримувати опозицію, критично оцінювати діяльність усіх політичних сил, дотримуватися свого курсу тощо. За відсутності демократії масмедіа, якщо їх контролює держава, можуть використовувати для приховування і спотворення інформації, дискредитації політичної опозиції тощо. Це є порушенням міжнародних договорів щодо прав громадян на свободу слова й отримання інформації. У демократичному соціумі за допомогою медіа відбувається вільний обмін інформацією та ідеями. Завдяки цьому політична різноманітність стає важливим чинником політичної системи суспільства та його еволюційного розвитку. Діалог різних політичних сил із використанням масмедіа має значний вплив на формування суспільної думки. Разом із цим через масмедіа здійснюють різні форми контролю й впливу громадянського суспіль ства на діяльність влади. Це забезпечує розвиток зворотного зв’язку, який стабілізує політичну систему. Сутність сучасної демократії полягає не лише в тому, яка частина населення впливає на прийняття політичних рішень, але й у тому, як влада взаємодіє з громадянами, яку роль вони відіграють у формуванні влади та вирішенні її долі. Рівень демократичності країни відображає також те, яке значення має для влади громадська думка не лише під час виборів, а й у періоди між ними. Якщо такий вплив існує, то громадська думка справді є дієвим, постійним чинником політичної системи. Важливу роль у цьому процесі відіграють масмедіа. Для з’ясування й одночасного формування громадської думки з питань політичного життя, ставлення до політиків, кандидатів на владні посади під час виборчих кампаній тощо масмедіа використовують матеріали соціо логічних опитувань. Проте інколи бувають непрофесійно проведені або свідомо сфальсифіковані соціологічні дослідження. Вони підривають довіру громадськості до масмедіа, створюють умови для поширення уявлень про корумпованість у журналістському середовищі.
Домашнє завдання: Опрацювати матеріал.Законспектувати виділене.
Комментарии
Отправить комментарий