06.11.20 р. 96 група трактористів Громадянська освіта ( 2 години)
Тема: Ефективна комунікація. Стереотипи та упередження
Спілкування (комунікація) — процес обміну думками, почуттями, враженнями, загалом повідомленнями.
Вербальна комунікація — процес
двостороннього мовного обміну інформацією. Мова — це сукупність слів і систем
для їх використання, загальних для людей одного і того самого мовного
співтовариства.
Невербальна комунікація — обмін
невербальними сигналами, які супроводжують мовні повідомлення. Зазвичай
невербальні сигнали (засоби) однаково інтерпретуються в певній культурі або
мовному співтоваристві.
До невербальних засобів спілкування належить міміка обличчя, пози,
жести, рухи, а також так звана
парамова — невербальне звучання
повідомлень, манера передачі інформації.
Учитель розповідає про
функції комунікації в житті людини, використовуючи таблицю.
Задоволення потреби в
спілкуванні |
Усі люди — соціальні істоти. Ми
маємо потребу в інших людях, так само, як в їжі, воді, даху над головою. Двоє
людей можуть годинами обговорювати різні дрібниці, про які з часом навіть не
згадають. Вони просто задовольняли базову потребу в людському спілкуванні |
Уточнення уявлення про себе |
За допомогою комунікації ми
дізнаємося, якими ми є та як люди реагують на нашу поведінку |
Демонстрування поваги до іншого |
Зустрівши знайому людину, ми
говоримо: «Як справи?», «Що нового?», «Привіт» тощо. Тим самим ми показуємо,
що вирізняємо цю людину серед інших, тобто демонструємо повагу. Якщо нічого
не говорити — ризикуємо заслужити репутацію зверхньої і нетактовної людини |
Розбудова стосунків |
Через спілкування ми не тільки
знайомимося з іншими людьми, але й, що більш важливо, встановлюємо стосунки,
які можуть розвиватися і поглиблюватися або псуватись і заморожуватись |
Обмін інформацією |
Частину інформації ми отримуємо
шляхом спостереження, читання, перегляду телевізора. Іншу частину — через
пряме спілкування з людьми. Коли ми вирішуємо, що вдягнути або за кого
голосувати на виборах, ми радимося з оточенням. У таких випадках відбувається
обмін повідомленнями, що містить передавання й отримання інформації |
Вплив на інших |
Навряд чи знайдеться хоч один
день, коли б ми не спробували вплинути на чиюсь поведінку — переконати друзів
сходити на конкретний фільм, змусити чоловіка кинути палити або умовити
викладача поставити вам кращу оцінку |
Ефективна комунікація — це обмін
повідомленнями, під час якої співрозмовники демонструють взаємну повагу, і той,
хто слухає, сприймає з повідомлення саме те, що має на увазі мовець.
Соціальна комунікація (англ. social communication)
— це обмін між людьми або іншими соціальними суб’єктами цілісними знаковими
повідомленнями, у яких відображені інформація, знання, ідеї, емоції тощо. Цей
обмін зумовлений низкою соціально значимих оцінок, конкретних ситуацій,
комунікативних сфер і норм спілкування, притаманних суспільству.
Висновки
•
Спілкування — це обмін думками, по- чуттями, враженнями, тобто повідом-
леннями.
• Засоби
комунікації допомагають людям спілкуватися на відстані. Вони ввесь час
удосконалюються.
• Повідомлення передаються вербально й
невербально. Якість спілкування залежить передусім від уміння говорити і
слухати, розуміти і володіти «мовою жестів».
• Непорозуміння — це помилки у спілкуванні.
Конкретність і вміння уточнювати повідомлення допоможуть уникнути цих помилок.
Стереотипи і упередження та їх
роль у житті людей
Уперше термін
«стереотип» використав американський журналіст
Вальтер Ліппман, який
в 1922р. опублікував працю «Громадська думка».
Цим словом він
намагався дати характеристику методу, за допомогою якого
суспільство розрізняє
людей за категоріями. За його визначенням, громадська
думка «чіпляє ярлик»
на базі певних характеристик.
Ми часто чуємо «він –
супермен», «Він справжній бізнесмен», «Вона –
ділова жінка, «Вона –
справжня українка», «Це музика сучасної молоді»,
«Все це належить до
масової культури». Коли це говорять, то вкладають
певний сенс у риси
характеристику, поведінки, одягу, мають на увазі щось
конкретне, те, що
поділяється, сприймається більшістю суспільства. Все це
називається стереотипним
мисленням.
Стереотип – (з
грецької «твердий відбиток») – стійкий і спрощений образ чи
уявлення про явище,
особу або групу людей.
Залежно від нашого
уявлення про предмет стереотипу і почуттів, які в нас
виникають, стереотипи
бувають позитивними, негативними і нейтральними.
Стереотипи виникають
в усіх сферах нашого життя і на всіх рівнях
спілкування.
Типи стереотипів за враженнями:
1. Позитивні –
утворюються тоді, коли позитивні риси одного або кількох
представників групи,
класу, раси, національності чи держави у
перебільшеному
вигляді схематично переносяться на всю спільноту чи
державу; (темношкірі
спортсмени – найшвидші)
2. Негативні– коли
негативні риси одного чи кількох представників групи,
класу, раси, нації чи
держави у перебільшеному вигляді схематично
переносяться на всю
спільноту чи державу; .(роми – крадії)
3. Нейтральні – такі
стереотипи, коли за людиною, групою, класом,
расою, національністю
чи державою закріплюється певна риса, ознака чи
образ, який за своїм
змістом не є ні позитивними ні негативними.
Побутування негативних стереотипів призводить до
формування упереджень
— це емоційне ставлення, негативна установка, яка
зазвичай пов’язана із
стереотипами або формується на їхній підставі.
Упередження є досить
життєздатними. Деякі з тих, що існують сьогодні,
сягають витоками в
далеке минуле, і більшість із тих, хто їх підтримує, навіть
не уявляє, що
спричинило виникнення цього ставлення до певних явищ.
Вплив упереджень на
життя людини однозначно негативний. Звикаючи до
них, вона стає
забобонною, не сприймає нове й незвичне.
ВИДИ УПЕРЕДЖЕНЬ
Етнічні- Зумовлені належністю людини до певної етнічної групи
Соціальні- Пов’язані зі ставленням до представників
певних соціальних верств
Релігійні- Обумовлені релігійними переконаннями індивіда
та його ставленням до
інших віросповідань і конфесій
Культурні- Пов’язані зі сприйняттям або несприйняттям
особою різних
культурних традицій
Гендерні -Виникають тоді, коли ставлення до людини
залежить від її статі
Вікові -Виникають, коли ставлення людини зумовлено її віком
Домашнє завдання:
1 Переглянути відеоролик
2 Опрацювати поданий матеріал.
3 Законспектувати виділене і вивчити.
Комментарии
Отправить комментарий