16.03.2022 Естетика 94 група електромонтерів
Увага: Новий предмет "Естетика" .Заводимо новий зошит.
Тема: Естетика як самостійна наука. О.Баумгартен і введення терміна "естетика"
Естетика
(від грецьк. aishetikos — почуттєвий) корінням сягає глибини віків. Її розвиток
та становлення відбувались у нерозривному зв'язку з філософією. Естетика
відчула на собі тягар боротьби різних філософських шкіл і напрямків у пошуках
істини, аж до ХVIII ст. не була самостійною філософською дисципліною.
У
1750 р. побачив світ перший том трактату «Естетика» відомого німецького
філософа Олександра Готліба Баумгартена (1714-1762), відтак естетика
виокремилась у самостійну галузь філософського знання.
При розгляді історії
розвитку естетики як науки, можемо помітити видозміну предмета її вивчення.
Теоретики естетики іноді намагалися звести її до філософського осмислення
прекрасного, інколи стверджували, що вона є філософським осмисленням мистецтва.
Одні дослідники цієї проблеми доводили органічний зв'язок естетичного та
художнього, інші ж намагалися це заперечити. До сфери естетичного належать: естетичні властивості, естетичні
зв'язки, естетичні явища, естетичні процеси. А до сфери мистецтва — художня
практика, художні твори як її результати, а також процес сприйняття цих творів.
Естетична свідомість формується й на основі сприйняття творів мистецтва, а
художня творчість є естетичною. Тож твори мистецтва є естетичним явищем, а їх
художнє сприйняття — процес естетичний. Отже, естетичні властивості та явища
належать до предмета мистецтва та відображаються в системі художніх образів
різних видів мистецтва. Більше того, естетичний компонент свідомості людини як
своєрідне естетичне явище відіграє одну з провідних ролей як у процесі
створення художніх творів, так і в процесі їх сприйняття.
Художній твір, як
результат художньої творчості митця й об'єкт сприйняття іншою особою, акумулює
в собі не лише певний матеріал дійсності, осмислений, узагальнений і
відображений митцем, а й рівень розвитку естетичного смаку, сформованість
естетичного ідеалу та естетичні переконання художника.
Як і будь-яка наука,
естетика має власні предмет та об'єкт.
Об'єктом естетики є та частина дійсності, що потрапила в коло
пізнавальної діяльності людини, котра оцінює її за законами краси.
На думку авторів,
естетичним є все те, що задовольняє естетичні потреби та викликає потребу в
прекрасному. Тож до пізнання естетичного ми йдемо через осмислення почуття
прекрасного. Пізнання й оцінка естетичного суто раціональними шляхами —
неможливі.
Предметом естетики є ті аспекти реальної дійсності, що відображаються в її поняттях, категоріях і законах. Естетичні категорії та закони ґрунтуються на естетичних властивостях, явищах і зв'язках.
Естетичні
властивості — це естетичні потреби, естетичний смак, естетичний ідеал і все
прекрасне в дійсності та мистецтві.
Естетичні
явища — це, зокрема, трагічне й комічне. Вони є одночасно й категоріями
естетики, й формою прояву зіткнення добра та зла, відносин між людьми і
суспільством, стосунків між людьми в суспільстві, людини та природи, людини й
різних соціальних груп і спільнот: партій, націй, класів та ін.
Естетичні
процеси — це діяльність зі створення естетичних цінностей митцями, їх
сприйняття іншими людьми, а також естетичне відношення людини до навколишньої
дійсності.
Естететичні
зв'язки — це взаємозв'язок естетичних потреб і естетичних почуттів; естетичних
потреб та естетичних ідеалів; естетичного сприйняття й естетичної оцінки;
естетичної оцінки прекрасного та потворного; комічного й трагічного; ідеї і
художнього образу; художнього змісту та художньої форми; суб'єктивного й
об'єктивного в естетичній оцінці; загального та часткового в художньому образі
тощо.
Естетика, як і будь-яка
наукова сфера, — це система категорій і законів, які перебувають в органічній
єдності та взаємозалежності. До
категорій естетики належать, зокрема, прекрасне та потворне, піднесене й
низьке, трагічне і комічне, які перебувають не лише у взаємозв'язку, але й у
розвитку, що зумовлено як станом матеріальних систем (носіїв естетичних
властивостей), так і рівнем розвитку суспільства, наукового пізнання та
практики. Єдність категорій і законів особливо проявляється в тому, що
будь-яка зміна змісту одного з них неминуче тягне зміну змісту інших.
Наприклад, зі зміною погляду на предмет мистецтва видозмінюється поняття
художнього змісту.
Домашнє завдання: Прочитати поданий матеріал, законспектувати виділене.
Комментарии
Отправить комментарий