21.03.2022 Громадянська освіта 6 група кухар;пекар (2 урока)
Тема: Економіка домогосподарства
У ринковій системі надзвичайно важливе місце посідає домашнє господарство. Воно є власником більшої частини ресурсів і відіграє помітну роль в організації всього суспільного вироб ництва.
Домашнє господарство (домогосподарство) — економічний суб’єкт, у складі якого виділяють одного або більшу кількість інди відів, що спільно здійснюють господарську діяльність і мають спільний бюджет.
Характерними рисами домогосподарства є:
• приватна власність на економічні ресурси (трудові, грошові й деякі види земельних ресурсів);
• здатність самостійно приймати рішення;
• прагнення максимального задоволення своїх потреб.
Домашні господарства використовують доходи, отримані від продажу своїх ресурсів, для придбання товарів і послуг, вироблених підприємствами.
В економіці країни домогосподарство виконує чотири основні функції:
1) постачальника ресурсів;
2) споживача товарів і послуг;
3) заощадника доходів;
4) інвестора доходів.
Важливою функцією домогосподарств є споживання. На рівень споживання та процес прийняття рішення щодо споживчого вибору впливає поведінка споживача. Кожен споживач прагне отримати від споживання максимальну (найбільшу) корисність.
Корисність — це оцінка споживачем здатності речей та послуг задовольняти його потреби. Споживач оцінює речі та послуги суб’єктивно. У демократичному суспільстві визнають і поважають право кожної людини мати свою оцінку корисності. Наприклад, цілком природно, що одна людина віддає перевагу (тобто визнає вищу корисність) новому кінофільму, друга — заняттям у спортзалі. Так само природною є і зміна вподобань людей протягом життя. Важливо, щоб, задовольняючи власні потреби та досягаючи максимальної корисності для себе, людина не шкодила іншим, не обмежувала їхнє право на задоволення потреб. Раціональним можна вважати лише того споживача, який здатний усвідомити власні потреби та визначити корисність речей і послуг, якими він ці потреби задовольняє; зорієн тований
Ощадливість — коли нічого не витрачається даремно;
Скупість — прагнення не витрачати зовсім нічого.
2. Права споживачів
Споживання товарів та послуг є неодмінною умовою задоволення потреб членів домогосподарств. Для того щоб ці потреби задовольнялися найбільш ефективно, необхідно знати, які права має людина як споживач. Так, у 1973 р. Консультативна асамблея Євросоюзу прийняла Хартію захисту спожи вачів, у 1985 р. ООН було ухвалено, а в 1999 р. — розширено Керівні принципи ООН для захисту інтересів споживачів.
Це такі права:
• право на основні (базові) товари й послуги, які забезпечують життєздатність людини: достатнє харчування, одяг, житло, санітарні умови, охорону здоров’я, освіту, житловокомунальні послуги, водопостачання та санітарію;
• право бути захищеним від товарів і послуг неналежної якості та технологій їх виробництва, шкідливих для здоров’я або життя;
• право на повну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про товари й послуги, щоб робити свідомий вибір та бути захищеним проти шахрайства та введення в оману через рекламу та маркування;
• право на вільний свідомий вибір товарів і послуг, керуючись оптимальним співвідношенням ціна—якість;
• право відстоювати свої споживчі інтереси та здійснювати вплив на урядову політику; • право на відшкодування матеріальної та моральної шкоди, завданої неякісними або небезпечними товарами й послугами, намаганнями ввести в оману;
• право на здобуття знань і навичок, які дозволяють споживачу здійснювати компетентний вибір товарів і послуг, знати свої споживчі права та нести відповідальність за свої дії;
• право жити та працювати в здоровому фізичному оточенні, що не несе загрози добробуту теперішніх і майбутніх поколінь.
Прийняття ООН цих принципів сприяло остаточному вдосконаленню визначення прав споживачів і зміцненню їхніх позицій та автор итету у світовій спільноті як для країн із розвиненою економікою, так і для країн, що розвиваються. Також ці принципи втілені в Конституції України та Законі України «Про захист прав споживачів».
Крім того, кожен споживач має сам докласти зусиль до того, щоб отримати якісний товар або послугу. Для цього спеціалістами було розроблено спеціальні пам’ятки споживачів, де вміщено поради, які необхідно знати кожному. Так, у кожному магазині обов’язково мають бути: • «Куточок споживача», де містяться пам’ятка про права й обов’язки продавця та покупця, відомості про продавця (адреса, телефон, ПІБ директора), адреса і телефони контролюючих органів; • Закон України «Про захист прав споживачів», відповідні правила торгівлі тощо; • «Книга відгуків і пропозицій» у доступному місці. Продавці й касири мусять мати значки (бейджики), на яких зазначені їхні посади й імена. Перш ніж оплачувати обраний товар або послугу, перевірте: • відповідність названої продавцем ціни до тієї, що зазначена в ціннику чи прейскуранті;
• якщо товар штучний — чи не пошкоджена упаковка і чи справді в ній той товар, за який ви сплачуєте гроші; комплектність товару; наявність супроводжувальної документації. При цьому попросіть продавця продемонструвати, як працює товар і як ним користуватися; • якщо товар ваговий — чи правильно працюють ваги; • наявність необхідної інформації на упаковці та в супроводжувальній документації. Слід детально ознайомитися із цією інформацією, перш за все звернути увагу на термін придатності, гарантійні зобов’язання виробника тощо. Під час купівлі товару (оплати послуги, роботи) простежте: • щоб вам видали касовий чек (якщо товар тривалого зберігання, попросіть також виписати товарний чек) і щоб на чеку було відображено сплачену суму; • щоб у паспорті виробу було точно вказано
дату покупки й назву магазинупродавця.
3. бюджет домогосподарств
Можливості споживання безпосередньо залежать від бюджету домогосподарства..
Бюджет (від фр. budget — шкіряний гаманець) — грошове вираження збалансованого розпису доходів і видатків за певний період часу.
Бюджет наповнюється з доходів членів домогосподарства, які можуть бути такими:
• заробітна плата;
• пенсія, стипендія, інша соціальна допомога;
• дохід від особистого підсобного господарства;
• дохід від підприємницької діяльності;
• дохід від інших джерел (банківські рахунки, цінні папери, рента).
Висновки Домогосподарства є важливою частиною функціонування економіки країни. В економічних відносинах вони виступають одразу і власником благ, і їх споживачем. Фактично рівень купівельної спроможності домо господарств є показником рівня заможності країни. Раціональне ведення бюджету домогосподарства дозволяє уникнути зайвих витрат, заощадити і в такий спосіб отримати ресурси для важливих покупок
Тема: Підприємництво
Невід’ємною складовою сучасної економіки є підприємства, що виробляють товари та послуги для задоволення потреб суспільства й отримання на цьому ґрунті прибутку. Рушійною силою розвитку підприємницького сектору є підприємці. Їх називають «революціонерами в економіці», оскільки вони здатні по-новому подивитися на звичні для нас речі. Про таких людей говорять, що вони володіють «природною компетенцією», оскільки вирізняються надзвичайною здібністю до прийняття раціональних рішень і прогнозування майбутнього. Тож давайте з’ясуємо, у чому полягає особливість підприємницької діяльності, чому її як засуджують, так і схвалюють, як впливає підприємництво на суспільство й на нас із вами.
Підприємницька діяльність базується на прагненні знайти нові можливості виробництва товарів і послуг на основі інновацій та вміння залучати ресурси з найрізноманітніших джерел.
Підприємництво — це господарська діяльність, що здійснюється для отримання економічних і соціальних результатів, а також із метою одержання прибутку. Підприємець — людина (або група людей), яка бере на себе ініціативу, ризик і відповідальність за організацію діяльності підприємства.
Зверніть увагу на те, що метою підприємницької діяльності є не лише одержання максимально можливого прибутку, а й задоволення соціальних потреб суспільства.
♦ окремі галузі оборонної промисловості (радіоелектронне стеження, радіолокація, засоби наведення високочастотної зброї, системи бронетанкової техніки, системи протиповітряної оборони);
♦ енергетичне атомне машинобудування;
♦ авіаційне та енергетичне турбінобудування;
♦ ракетна, авіаційна та космічна техніка;
♦ технології надвисоких частот;
♦ кристалічні матеріали для радіоелектроніки, сонячної енергетики.
Ризик — це небезпека втрати ресурсів або дохід. Дохід — це збільшення економічних вигод у формі надходження активів або зменшення зобов’язань, що призводять до зростання власного капіталу.
Між рівнем ризику і доходу є чітка залежність.
Важливо, щоб підприємство перебувало в безризиковій зоні або в зоні припустимого ризику. Це забезпечить ефективність його розвитку. Однак, пам’ятайте, що вміння ризикувати є однією з найхарактерніших рис підприємця.
Сила підприємницької волі
Майкл Делл заснував компанію «Dell Computers» 1984 року, коли йому було 19 років. 1992 року його компанія увійшла до рейтингу «Fortune-500». На той час Деллу виповнилося 26 років. 2005 року він увійшов до четвірки найбагатших людей США зі статком у 18 млрд. дол.
В основу свого бізнесу Делл поклав просту, але революційну на той час ідею — продавати комп’ютери безпосередньо клієнтам. Переваги такого підходу були очевидними: з’явилась економія за рахунок комісійних посередникам і торговим агентам, крім того, від покупців Делл одразу дізнавався про їхні потреби, що дозволяло підприємцеві створювати товар, який завжди мав попит. У результаті прибутки компанії зростали значно швидше, ніж у конкурентів.
1999 року «Dell Computers» стала лідером ринку США. У віці 22 років Делл відкрив філіал компанії в Англії, у 29 років — у Японії, усюди зайнявши провідні позиції.
Домашнє завдання: Опрацювати поданий матеріал. Законспектувати виділене.
Комментарии
Отправить комментарий