23.03.2021 Естетика 93 група електромонтерів
Тема: Естетичний смак. Естетичний ідеал.
Естетичний
смак. Категорія естетичного смаку з'явилася в європейській науці у XVII ст. як
результат розвитку нових течій мистецтва XV – початку XVII ст., що ламали старі
канони і породжували потребу в універсальних критеріях їх оцінки.
. І особливий внесок у розв'язання його вніс видатний німецький філософ І.
Кант. Попередники Канта вже зробили крок до переоцінки чуттєвого та
ірраціонального, що становило основу нового уявлення про людину. Вони визначали
смак як здібність інтуїтивно відчувати прекрасне, Кант вважав, що суттєвим
естетичним фактором смаку є почуття задоволення, яке супроводжує споглядання
прекрасного.
Саме від нього залежить судження останнього. Проте, якщо ці судження,
незважаючи на їхнє індивідуальне джерело, містять у собі принципи
всезагальності, що надає їм безмежну достовірність, то цей принцип
всезагальності має бути притаманним самому естетичному почуттю. Кант вважав, що
почуття задоволення викликається всезагальною доцільністю, яка існує
суб'єктивно як форма апріорного принципу свідомості та об'єктивно – як чиста
форма предмета. Відтак, можна стверджувати, що притаманне нам естетичне почуття
або почуття задоволення є усвідомленням доцільності предмета.
Естетичний смак є однією з найважливіших характеристик особистого
становлення, що відбиває рівень самовизначення кожної окремої людини. Тобто
естетичний смак не зводиться до здатності естетичної оцінки, оскільки не
зупиняється на самій оцінці, а завершується присвоєнням або запереченням
культурної естетичної цінності. Тому вірніше буде визначити естетичний смак як
здатність особистості до індивідуального відбору естетичних цінностей, а тим
самим до саморозвитку і самовиховання.
Справді, людина, якій властиве почуття естетичного
смаку, вирізняється з-поміж інших певною завершеністю, цілісністю, тобто є не
тільки людським індивідом, а й особистістю. Різниця полягає в тому, що поза
індивідуальними ознаками – стать, вік, зріст, колір волосся й очей, тип психіки
– особистість володіє також індивідуальним внутрішнім духовним світом, який
визначається певними соціальними цінностями та уподобаннями.
Становлення особистості – процес тривалий, який,
власне, не завершується до останніх днів життя людини. Проте є вікова межа – від 13 до 20 років, коли формуються основні
соціальні характеристики особистості, в тому числі й естетичний смак.
Цінність кожної особистості і полягає саме в її неповторності, своєрідності.
Значною мірою це досягається тим, що в процесі формування на особистість
впливає неповторний комплекс культурних цінностей і духовних орієнтацій. Отже,
створюється унікальність умов формування кожної людини. І естетичний смак при
цьому стає не тільки інструментом творення такої унікальності, а й засобом її
об'єктивації, суспільного самоствердження.
Якщо говорити про відсутність естетичного смаку, то
це передусім прояв всеядності, тобто прийняття людиною будь-яких
загальновизнаних естетичних і культурних цінносте
Часто естетичний смак зводять лише до зовнішніх
форм його прояву. Наприклад, розглядають смак як здібність людини дотримуватись
моди як у вузькому, так і в найширшому розумінні. Тобто смак зводять до уміння
модно вдягатися, відвідувати модні виставки та спектаклі, знати про останні
літературні публікації. Звичайно, все це не суперечить формам об'єктивації смаку,
проте естетичний смак справді високого рівня – не тільки, більше того, не
стільки зовнішні прояви, скільки глибока гармонічна сполука духовного багатства
особи з відповідністю її соціального прояву.
Адже особистість, що володіє естетичним смаком,
сліпо не додержується моди, а у випадку, коли модний одяг нейтралізує, деформує
її індивідуальні особливості, вона сміливо може стати старомодною або
нейтральною до моди. В цьому і проявляється її естетичний смак. Ще більшою
мірою вибірковим він може бути щодо форм поведінки і спілкування. Особливості
спілкування є, мабуть, головними характеристиками особистості. Саме тому
створити правдиве уявлення про людину можна лише за умов спілкування або
спільної праці. Вміння людини послідовно та цілеспрямовано розвивати і
культивувати особисті соціокультурні властивості через відбір та засвоєння
певних культурних цінностей і є індивідуальним естетичним смаком.
Естетичний смак
має також і особливу модифікацію – художній смак.
Розвивається він на основі естетичного і взаємно впливає на нього. Художній
смак формується тільки через спілкування зі світом мистецтва і значною мірою
визначається художньою освітою людини, тобто знанням нею історії мистецтв,
законів формотворення різних видів мистецтва, знайомством з літературно-художньою
критикою. Але оскільки змістом мистецтва є та ж сама система суспільних
цінностей (щоправда, представлена у даному разі в художній формі), то і
художній смак стає предметом суперечок, в усякому разі відтоді, як виникло саме
поняття «смак».
Естетичний ідеал Естетична
практика в своїх різноманітних формах на основі продуктивної творчої уяви
формує особливе духовне утворення, в якому ідеально співвідносяться цілісність,
творчість, досконалість. Це – естетичний ідеал. У повному змісті естетичний
ідеал можна визначити і як духовну мету естетичної практики.
Слово ідеал грецького походження (від «ідея»,
«поняття», «образ», «уявлення»). Як поняття використовується в ширшому
розумінні, має відношення і до деяких інших сфер людської діяльності,
наприклад: ідеал моральний, політичний або суспільний. Але в такому випадку
частіше йдеться про певний принцип, сформульований в поняттях, таких як
рівність, братерство, свобода тощо. Що стосується естетичного ідеалу, то він
має духовно-практичну форму, оскільки звернений до емоційної, чуттєвої сфери
людини або, як кажуть, постає в конкретно-чуттєвому образі.
Своє самостійне
значення поняття ідеалу вперше здобуло в естетиці класицизму, де воно тісно
пов'язане з вченням про наслідування. Естетика класицизму модернізувала античне
вчення про наслідування таким чином, що наслідування природи було доповнене
наслідуванням ідеалу. Мистецтво повинно було не тільки відтворювати природу, а
й покращувати, виправляти, ідеалізувати її. Відповідно до цієї концепції
розширювались межі мистецтва. Адже при такій умові художник може створювати
такі образи, які не мають реального прототипу в природі.
Особливої актуальності набуло це в умовах
орієнтації мистецтва Європи на античне як на ідеал. І. Кант вважав, що ідеал
носить нормативний характер, стаючи нормою і зразком для наслідування: «Як ідея
дає правила, а ідеал служить у такому випадку прообразом для повного визначення
своїх копій; і в нас нема іншого мірила для наших вчинків, окрім поведінки цієї
божественної людини в нас, з якою ми порівнюємо себе і завдяки цьому
виправляємось, ніколи, однак, не будучи в змозі зрівнятися з нею». Разом з тим,
на думку Канта, ідеал повинен бути в кожному випадку не тільки «загальним», а й
«індивідуальним», тобто представлятися не через абстрактне поняття, а безпосередньо
у формі чуттєвого зображення.
Естетичний ідеал постає як одна із форм естетичного
відображення дійсності. Причому відображення не пасивного, а творчого,
активного, здатного відкинути випадкове, несуттєве і проникнути в сутність
предмета. Тобто естетичний ідеал є відображенням сутності предмета, явища,
процесу, до того ж сутності найвищого порядку, яка містить у собі вищу форму
розвитку реальності. Такою формою є суспільство, а носієм її – суспільна людина
Як сукупність усіх суспільних відносин. Естетичним ідеалом певного конкретного
суспільства, тобто «чуттєвим ідеалом», і є прояв через окрему людину головних
визначальних суспільних відносин.
Отже, естетичний ідеал є діалектичною єдністю
об'єктивної і суб'єктивної сторін дійсності. Об'єктивна сторона – це реально
існуюча дійсність, в якій зароджуються і діють тенденції суспільного розвитку
незалежно від того, усвідомлюють їх люди чи не усвідомлюють. Вони виявляються в
житті з більшою чи меншою повнотою, що залежить від конкретно-історичних умов.
Що ж стосується суб'єктивної сторони, то тут ідеали є нічим іншим, як
сукупністю цілей, ідей, носіями яких виступають передові суспільні сили.
Справді, естетичний ідеал повинен спочатку, хоч у зародку, виникнути в самому
житті, перш ніж він буде потім усвідомлений у формі різних естетичних уявлень і
знайде відображення в мистецтві.
Комментарии
Отправить комментарий