03.11.20р. 93 електромонтерів. Етика.

 Тема: Толерантна поведінка.Безоціночне спілкування.




І.Толерантність

    Поняття толерантності вперше зустрічається у 18 столітті. У своєму “Трактаті  про віротерпимість” відомий французький філософ  Вольтер писав, що “безумством є переконання, що всі   люди мають однаково думати про певні предмети”.

    Розуміння  толерантності не однакове в різних культурах, тому що залежить від історичного досвіду народів. У англійців толерантність розуміється як готовність і здатність без протесту стримати особистість, у французів – як певна свобода іншого, його думок, поведінки, політичних та релігійних поглядів. У китайській мові бути толерантним означає дозволяти великодушність по відношенню до інших. В арабському світі толерантність – прощення, терпимість, співчуття іншому, а  в персидському – ще й готовність до примирення.

    Зараз толерантність розуміється як повага  і визнання рівності, відмова від домінування та насилля, визнання прав інших на свої думки та погляди. Отже, толерантність, перш за все, має на меті прийняття інших такими, якими вони є, і взаємодію з ними на основі згоди.

    Здатність поводити себе толерантно може стати особистісною рисою, а відтак – забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше  знають  про свої недоліки та переваги. Вони критично ставляться до себе і не прагнуть у своїх бідах звинуватити інших. Вони не перекладають відповідальність на інших. Толерантна людина не ділить світ на два кольори – чорний та білий. Вона не акцентує на розбіжностях  між “своїми” та “чужими”, а тому готова вислухати та розуміти інші точки зору.

    Почуття гумору і здатність посміятися над своїми слабкими сторонами – особлива риса толерантної людини. У того, хто здатний до цього, менша потреба  домінувати  та зверхньо ставитися до інших.

   Отже, толерантна особистість знає і правильно оцінює себе. Її добре ставлення до себе співіснує з позитивним та доброзичливим ставленням до інших.

               Підсумок:

     Тобто, небажання зрозуміти іншого, впевненість, що ваша думка єдино правильна, невміння зняти свої  “стереотипні окуляри” -  найкоротший шлях до непорозуміння, а часто й до виникнення  конфлікту.

     Отже, якщо ми прагнемо продуктивного спілкування, необхідно  поводитися так, якби  не ображати  партнера, поважати точку зору іншого та його особистість, незалежно від соціального  статусу, національності, індивідуальних  уподобань тощо. Таке  спілкування і називається толерантним.

Пасивні люди – порушують свої права через:

-          ігнорування особистих інтересів;

-          розповідь про свої потреби невпевнена, із почуттів провини перед іншими;

-          придушення власних почуттів;

-          бояться висловлювати власні думки;

-          підкоряються іншим думкам та бажанням.

Таким чином вони намагаються заспокоїти інших, уникнути конфліктів та неприємностей. За будь-яку ціну.

Агресивні люди  висловлюють свої думки, переконання, почуття, порушуючи права інших, почуваються з ними ніяково. Вони поводяться зверхньо, принижуючи інших, знаходячи їхні вразливі сторони. Вони ніби кажуть : “Я так думаю, я так хочу, я так відчуваю, і мене не хвилює, що з тобою”.

Таким чином вони прагнуть домінувати, вигравати, наказувати, змушувати інших програвати, щось втрачати.

Відповідальні люди  (толерантні) :

-          виражають свої думки, переконання та  почуття прямо та відкрито, поважаючи права інших;

-          діють певним чином, не тому, що відчувають провину чи тривогу, їхні дії природні;

-          відповідають за свої вчинки, не перекладаючи відповідальність на інших;

-          розуміють власні потреби і можуть  прямо про щось попросити;

-          якщо їм відмовляють, вони можуть бути невдоволені, розчаровані. але розуміють, що інші  люди можуть мати особисті бажання;

-          можуть допомагати іншим, але за їхнім бажанням і проханням, не нав’язуючи  своєї допомоги або свого світосприйняття.

 

ОЗНАКИ ТОЛЕРАНТНОЇ ЛЮДИНИ

ТОЛЕРАНТНА  ЛЮДИНА:

 

Ø  ДОБРЕ СПІВПРАЦЮЄ З ІНШИМИ НА ЗАСАДАХ ПАРТНЕРСТВА.

Ø  ГОТОВА СПРИЙМАТИ  ДУМКИ      ІНШИХ.

Ø  ПОВАЖАЄ  ПРАВА  ІНШИХ.

Ø  ПОВАЖАЄ  ЛЮДСЬКУ  ГІДНІСТЬ.

Ø  СПРИЙМАЄ ІНШОГО ТАКИМ,  ЯКИМ ВІН Є.

Ø  ЗДАТНА  ПОСТАВИТИ СЕБЕ НА МІСЦЕ ІНШОГО.

Ø  ПОВАЖАЄ ПРАВО БУТИ ІНШИМ.

Ø  ВИЗНАЄ  РІЗНОМАНІТНІСТЬ.

Ø  ВИЗНАЄ РІВНІСТЬ ІНШИХ.

Ø  ТЕРПИМА ДО ЧУЖИХ ДУМОК, ВІРУВАНЬ, ПОВЕДІНКИ.

Ø  ВІДМОВЛЯЄТЬСЯ ВІД ДОМІНУВАННЯ Й НАСИЛЬСТВА.

 

ІІ. Тести

 

№ 1.Уміння слухати

Багато із нас не вміють слухати и не чують, що їм говорять. Є у тебе таке вміння. Дай відповіді на питання цього тесту.

1.           Чи не чекаєш  ти нетерпляче, поки співрозмовник скінчити говорити і дасть висловитися тобі?

2.            Чи не поспішаєш ти прийняти рішення до того, як зрозумієш проблему?

3.           Чи не чуєш ти лише  те, що тобі подобається?

4.           Чи не заважають тобі слухати виникаючі по ходу бесіди емоції?

5.           Чи не починаєш ти думати про стороннє, коли говорять інші?

6.           Чи не запам'ятовуєш ти замість основних моментів бесіди що-небудь несуттєве?

7.           Чи не заважає тобі слухати упередження проти співрозмовника або теми бесіди?

8.           Чи припиняєш ти слухати, якщо тобі важко зрозуміти предмет розмови?

9.           Чи займаєш ти негативну позицію, коли слухаєш?

10.       Чи буває, що ти тільки прикидаєшся, що слухаєш?

11.       Чи ставиш ти себе на місце співрозмовника, щоб зрозуміти, що змусило його розповідати це?

12.       Чи враховуєш ти, що ви зі своїм співрозмовником можете обговорювати те саме питання з різних аспектів?

13.       Чи розумієш ти, що для тебе і твого співрозмовника слова можуть мати різний сенс?

14.       Чи намагаєшся ти зрозуміти, чи викликана суперечка розходженням точок зору або ж різною постановкою питання?

15.       Коли ти слухаєш іншого, чи уникаєш ти його  погляду, чи не дивишся ти в кут або по сторонах?

16.       Чи виникає в тебе нездоланне бажання перервати співрозмовника, почати говорити за нього, зробити за нього висновки?

 

 

Якщо на всі питання, крім питань 11-14, ти щиро відповів «ні», ти - гарний слухач.

Якщо ж у тебе були інші відповіді – тобі потрібно вчитися слухати співрозмовника!  Як потрібно слухати? Питання тесту і були переліком порад.

№ 2. Уміння спілкуватися

1.     Чи любиш ти слухати більше, ніж говорити?

2.     Чи завжди ти можеш знайти тему для розмови навіть з малознайомою людиною?

3.     Чи завжди ти уважно слухаєш співрозмовника?

4.     Чи любиш давати поради?

5.     Якщо тема розмови не цікава тобі, чи покажеш ти це співрозмовникові?

6.     Чи дратуєшся ти, коли тебе не слухають?

7.     Чи є   у тебе  власна думка з будь-якого питання?

8.     Якщо тема розмови тобі мало знайома, чи станеш ти розвивати її?

9.     Чи любиш ти бути в центрі уваги?

10. Чи є хоча б три предмети, у яких ти добре розбираєшся і маєш міцні знання?

11.  Чи гарний  ти оратор?

Постав собі по одному балу за відповідь «так» на питання 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11.

Підрахуй результати:

1-3 бала

На жаль, спілкуватися з тобою украй важко і неприємно. Чи  ти мовчун, з якого  не витягнеш ані слова, чи ти, навпаки, такий товариський, що оточуючі тебе друзі намагаються уникати с тобою спілкування… Прийми це до уваги!

4-9 балів

Ти, здебільшого, приємний і уважний співрозмовник, хоча іноді буваєш і досить розсіяним. Найчастіше це відбувається тоді, коли ти не в дусі, однак адже в цей час ти і не вимагаєш особливої уваги до своєї персони…

9-11балів

З тобою на рідкість приємно спілкуватися! Друзі просто не можуть без тебе обійтися. Ти  - душа будь-якої   компанії! От тільки постає питання – чи щирий ти  с друзями або просто відіграєш роль?


Домашнє завдання:

 1. Переглянути відеоролик.

2. Опрацювати конспект.

3. Законспектувати виділене та ознаки толерантної людини.

4. Пройти тести.

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

07.05.2021 Громадянська освіта 6 група кравців